måndag, september 13, 2010

Måndagsrys

Det blir mycket danskt denna måndagmorgon, men vi börjar med att svenska aor-duon HOUSTON äntligen fått ut sin debutplatta. Produktionen är tyvärr lite tam, och arrangemangen kunde slimmas lite, men låtarna och framförandet finns definitivt där! Jag ser redan fram emot en uppföljare (som jag verkligen hoppas får titeln HOUSTON II).

Mot grannarna då - att redan hyggliga PRETTY MAIDS släppt ny skiva brukar inte generera några större känslor hos mig, men efter över 25 år i branschen har de släppt sin tveklöst bästa platta tillika en av årets allra bästa. Pandemonium som kom för ett kort tag sedan är en stilstudie i riktigt bra hårdrock; titelspåret, One world one truth och den fenomenala Cielo drive är så bra att jag får näsblod.

En av Danmarks bäst bevarade hemligheter är ett band som kallade sig =Y=, de släppte en EP och en fullängdare i början av 90-talet. Plattorna är idag lika svåra som de är bra, och helgen har gått helt i dessa skivors tecken (förutom den obligatoriska Sabbath-på-söndagen där Vol. 4 drog det längsta strået igår). Det är sjukt svårt att hitta någon info om bandet på nätet för den som vill veta mer, men http://www.rockdoc.dk/ har samlat lite information iallafall.

Till sist - höstrusket har kommit och då kryper King Diamond och Mercyful Fate-känslorna fram likt onda andar i armhålan. Dagens obligatoriska lyssning blir därför följande två epos:

King Diamond: The Candle
Mercyful Fate: Doomed by the living dead (live 1983)

/Alex

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg