fredag, juni 30, 2023

Fredagslistan 2023, vecka 26: Get your Pride on!

Photo by Cecilie Johnsen on Unsplash
Idag inleds Helsingborg Pride. Det är ett event som har ägt rum i en del år, men i år är första gången som Helsingborgs Bibliotek deltar. Det känns oerhört bra måste jag säga, då både jag och Susanne kommer i kontakt med en hel del ungdomar som räknar sig till regnbågsfamiljen. 

I många jävla år var, och är dessvärre, homo- trans- och en hel massa andra fobier en sak som grasserar även inom den musikstil som vi älskar. Att vara bög, transperson, ickebinär för att nämna några identiteter och öppen med sin identitet och metalhead är fortfarande något som inte ses med blida ögon av stora delar av vår community. Därför är hela veckans lista vigd åt band där någon eller flera medlemmarna räknar sig till regnbågsfamiljen - en solidaritetslista helt enkelt. 

Vi kör!

Min kärlek till VOKONIS är ju väl bekant - deras platta från 2021 "Odyssey" är en otroligt bra skiva med ett fulländat uttryck inte bara i musiken, utan i alla aspekter. Främst tänker jag på det makalösa omslaget. Jag har dock valt en helt annan låt och inte från den skivan - Null & Void som släpptes efter skivan. Den har ett rungande driv som jag verkligen uppskattar. Leds av Simona, en transkvinna som jag hyser stor respekt och beundran för. 

Från Portland i Oregon, denna rent otroliga musikaliska stad på andra sidan havet, kommer VICTORY OVER THE SUN, ett avantgardistiskt black metalband. Innan jag började göra veckans lista kände jag inte till bandet (det är en av de riktigt stora fördelarna med listorna - man hittar alltid band som man inte hade en aning om). Helt fascinerande musik på temana abstraktism, natur, nihilism och transcendentalism. För mig är det en smula märkligt att bandet listas som osignat på Metal Archives om det inte är självvalt från bandets sida. Vivian Tylinska som är bandet enda medlem (djup cred på det) är också transkvinna. 

BODY VOID från Vermont (startade i San Fransisco) är en brutalt tungt Sludge/Drone/Doomband som det är ytterst svårt att inte gilla. Will Ryan, gitarrist och sångare i bandet identifierar sig som queer och icke binär. Mycket av bandets musik kan betraktas som ett vapen mot en förtryckande ideologi - framför allt vit makt - och som sådan får den ytterligare en dimension som jag uppskattar. Det finns en mycket intressant intervju med Will på Metal Injection som jag tycker att man ska kolla in. 

CYNIC, detta makalösa band, som jag återkommer till med oregelbundna intervall. Det är svårt att överskatta hur före sin tid "Focus" var när den kom 1993. Jag är oerhört glad att jag fick se bandet på Wacken 2008. Både för tidigt avlidne trummisen Sean Reinert och gitarristen/sångaren Paul Masvidal var/är gay. Det finns mycket material kring hur bandet fick kämpa mot den stereotypa uppfattningen om hur man förväntas vara inom metalparadigmet. Jag har tagit med en fantastisk liveversion av King Of Those Who Know från "Traced In Air" som kom 2008. 


VILE CREATURE från Ontario i Kanada. KW och Vic i denna tunga duo identifierar sig som queer. Jag hittade en jätteintressant intervju med dem i Kerrang av alla ställen som tar upp deras historia och kamp på ett fint sätt. Gillar man stökig och samtidigt melodisk doom/sludge så kan jag nästan lova att detta kommer att funka finfint i trumhinnorna. 

Vi tar Pride på det!
/Martin 

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 18: Bridge 9 Records!

  I veckans avsnitt av metalbibliotekarierna styr vi skutan till staden Boston i delstaten Massachusetts i landet USA. Praktiskt nog är det ...

Populära inlägg