fredag, mars 13, 2020

Fredagslistan 2020, vecka 11: Nya förmågor

Mina vänner. Fredagen är återigen över oss och idag bjuds vi på en youtube-lista med låtar som helt enkelt är nya och bra.


ULCERATE har hållit oss på sträckbänken i fyra år men nu har så äntligen den nya skivan "Stare Into Death And Be Still" sett dagens ljus. Var det värt väntan, undrar ni? Jahadå med råge, vill jag påstå. Tematiskt handlar det om att utforska döden med stillhet precis som titeln antyder och musikmässigt blir vi återigen bortskämda med Nya Zeelands giganter inom teknisk döds. Fem av fem likbilar från mig.


Bidrag nummer 2 i listan står ryska PYRE för med sin nysläppta "Chained To Ossuaries". Vänner av 90-talsdöds, rejoice! Sällan har jag skådat ett nytt band förvalta arvet från DISMEMBER, ENTOMBED, GRAVE och ASPHYX så väl som här. Guldstjärna för stilrent omslag också.


Betydligt mer nedstämt härnäst, hos BYTHOS. BYTHOS är en ny konstellation med musiker från band så som HORNA, AJATTARA och BEHEXEN och den 24/4 kommer fullängdaren "The Womb Of Zero". Det är kompetent och inte alls oävet utförd black metal vi får lyssna på i detta förhandsspår men jag höjer ett varnande finger för att det känns en smula för safe och puttrigt. Det ska ändå bli intressant att se var det hela landar i slutet av april.


Dags att väga upp det melodiska mot mer råa tongångar. NIMBIFIER har sannerligen en rustik produktion som man inte skojar bort i första taget. Jag har valt att ta med hela trespårskassetten "DEMO II" i listan eftersom det rör sig om arton minuters total tysk kvalitetsmusik som inte borde gå någon förbi. Mumma!

Sist ut i listan är SCÁTH NA DÉITHE från Irland som vars namn får mig att tacka copy-paste-uppfinnaren Larry Tesler för sina gärningar. Frid över hans minne då han avled tidigare under året. SCÁTH NA DÉITHE släppte albumet "The Dirge Of Endless Mourning" på Vendetta Records i januari och det är en lika delar episk som mastigt murkig historia. Bröt är nog egentligen ordet som speglar ljudbilden bäst, men ett kontrollerat sådant. Jag ger ett starkt bifall till det här.

Med detta lutar vi oss tillbaka och tar helg.

/Susanne

Fredagslistan 2020, vecka 11: Nya förmågor


Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 17: Herr B frågar sig hur folk kan lyssna på sånt här trams?

  Den veckan blir det kontroversiellt! Herr B kommer avslöja de band han upplever är mest överskattade. Eller ja, något så när åtminstone. D...

Populära inlägg