söndag, november 25, 2012

Izzy ´Asbeen, för länge sedan

En lugn söndag på jobb föranleder mig att filosofera lite kring ett 17årigt jubileum. Den 25/11 1995 skulle jag äntligen få se OZZY OSBOURNE live. Två gånger på fyra dagar dessutom, en bonus bara det. Jag tyckte väl i och för sig att "Ozzmosis" var en högst medioker skiva, detta spelade dock ingen som helst roll eftersom det var de gamla låtarna jag ville se/höra. BLACK SABBATH och Ozzy hade börjat ta en oerhört stor plats i mitt hjärta vid denna tiden och det var inte mer än rätt att jag skulle få se dem live också. Black Sabbath gjorde en i efterhand ganska dålig spelning i Karlshamn i juni, men det rättade de till i oktober i Lund med en riktig benkrossare till konsert. Därför var det nu upp till bevis för Ozzy, som dessutom hade med sig Geezer Butler på bas. Ytterligare en bonus var gitarristen Joe Holmes som var ny i bandet och som till dags dato är den enda gitarrist Ozzy haft utöver Randy Rhoads själv som kan göra just Randylåtarna rättvisa.

Göteborgsspelningen blev tyvärr inte riktigt det jag hoppats på. Förbandet FEAR FACTORY gav mig ingenting (då, idag är jag glad att jag såg dem på den tiden och har sett ytterligare en gång!), Scandinavium i Feskekörkaland var inte ens havfullt (3500 personer vill jag minnas att jag läst, mycket tomt var det) och Ozzy var på särdeles uselt humör. Knappa 88 minuter varade konserten och även om jag och Jox hade hyggligt roligt ändå så skulle min Ozzypremiär inte riktigt gå till historien.

Tre dagar senare var det dags för Valbyhallen i Köpenhamn. PANDE-EFFING-MONIUM. Ozzy var på dunderhumör, lade till TRE låtar som inte spelades i Göteborg och efteråt var jag söndersvettad och dyblöt eftersom jag "råkade" stå i skottgluggen när Ozzy fick fram vattengeväret. DÄR fick jag min premiär. DÄR visade Ozzy exakt varför han är...eh...Ozzy.

Tyvärr finns det inte en endaste sekundmeter inspelat från Köpenhamnsgiget så ni får hålla tillgodo med ett klipp från den fina tvåkameramixen från Göteborg.


Och den som först klurar ut referensen i titeln vinner något. Säkert något bra. Har inte bestämt mig för vad.

/Alex

3 kommentarer:

Henrik sa...

Titeln måste vara när man säger Ozzy Osbourne med 7 promille innanför västen (typ Ozzy själv).

/Hering

Jox sa...

Var det inte då vi var på nattbio?

Alex sa...

Jox: Visst var det det. Den där Alienripoffen.

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg