onsdag, oktober 10, 2012

Nasum, KB - en magisk kväll

Tjo, grinders!

Det får ju bli lite skrivet och lite bilduppvisande från giget på KB i fredags - inte minst för att bilderna blev aningens bättre än de jag tog på Pumpehuset.

Jag kan direkt säga att rent spelmässigt var giget på KB brutalt mycket bättre än spelningen på på Pumpehuset - och det hade publiken en stor del i. För det var riktigt mycket folk på KB i fredag. Samtidigt tyckte jag också att förbanden hade sin egen publik - PYRAMIDO ska ha en stor eloge för modighet att gå ut och spela sin allt annat än snabba musik inför en publik som var mer inställd på hastigthetsmangel. De var, som vanligt, helt lysande vilket gör det än märkligare att jag helt glömde bort att fotografera bandet.

SKITSYSTEM var också en akt som jag gillade att se - När ska ni fatta  är en låt som jag tyckte fick taket att lyfta rejält.




BLACK BREATH - inte bara bra på skiva, genier på scen. Inför en publik som verkligen gick igång på bandets musik lyfte sig bandet naturligtvis än mer. Jag var så impad att jag valde bort öl till förmån för en t-shirt från bandets merchbord.





Och NASUM kommer efter denna räcka verkligt bra förband ut och levellerar stället. Prick allt är snäppet bättre än på Pumpehuset: ljudet är svinaktigt bra och brutalt uppstyrt, bandet är mer taggat, publiken större och synnerligen sugna på röj: det moshas, stagedivas och crowdsurfas genom hela konserten. Och låtarna spelas med en fullständigt galet härlig frenesi. Detta sammantaget gör att jag redan under konserten står och tänker att detta kan mycket väl vara det bästa jag ser i år i konsertväg. Att giget redan ligger på en förmodad 10-i-topplista det förstår ni nog.







/Martin

2 kommentarer:

Chief Rebel Angel sa...

Åh...läckra bilder. Tycks ha varit en magisk kväll!

Metallbibliotekarien sa...

Minst sagt :)

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 15: Coffin of the Storms

För de som fortfarande ägnar den norska scenen någon uppmärksamhet inträffade nyligen en av årets större händelser: COFFIN STORMS släppte si...

Populära inlägg