tisdag, oktober 11, 2011

220 Volts första singel

En av de finaste skivorna i hela min samling är också en av de ovanligaste. Östersundspågarna i 220 VOLT gav 1982 ut sin första singel lokalt på ett bolag kallat Guntan Records, en spartanskt inspelad två-spårare som i original idag förvisso betingar ett visst värde men det förutsätter att du överhuvudtaget hittar den lille fan.


När den släpptes gick den att köpa i Östersund såklart, men även på Skivcity i Helsingborg. Han som hade Skivcity (Vims?) hade onekligen bra koll. Jag tror inte det var sådär vansinnigt många andra icke-Östersundare som sålde den. I vilket fall så köpte en god vän till mig hela två exemplar. Detta trots att den 1982 säkerligen lär ha kostat mellan 10 och 15 kronor.


Många år senare hjälpte jag sagda vän med datorer, jag vill minnas att det var i början av hans bekantskap med dylika och han var lite osäker. Det blev ett par bilfärder mellan Helsingborg och Ängelholm, och efter en av dessa bilfärder så tackade han mig så hemskt mycket för all hjälp genom att räcka över ett ex av singeln. Jag hade letat förgäves i några år och sanning att säga inte ens varit i närheten av att lyckas hitta den. Jag minns inte min exakta reaktion denna dag men efterdyningarna av den känns i hjärteroten ännu idag. Jag hade inget önskemål om någon "ersättning" för att jag bibringade min stundtals knapphändiga kunskap utomsocknes, men därför togs också den oerhört generösa gesten emot med värme.

Goda vänner och riktigt bra tidig 80-talshårdrock från Östersund. En grabb kan ha det betydligt sämre.






/Alex

2 kommentarer:

Metal Shrine sa...

Alltid trevligt när ens kära hemby omnämns. Skivcity was da shit på 80-talet. Köpte mängder med trevliga plattor där och även på Heta vax.

Mats K sa...

Tack Alex! / Mats K

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg