tisdag, mars 29, 2011

Cellen: Martins personliga femdagarshelvete

Utmanad av Jonte att delta i blogmaraton om vilka 5 skivor jag skulle ta med mig in i en madrasserad cell under 5 dagar har man ju inget annat val än att delta, eller hur? Tänkte väl det.

Ska man in i en madrasserad cell behöver man verkligen ha något som har funnits vid sin sida under en lång tid då jag verkligen inte tror att jag kommer bli något annat än väldigt illa till mods omgiven av mina väggar. Ingen platta har varit med mig längre än "Number Of The Beast" och den fyller med råge mitt trygghetsbehov under det första dygnet.


Men det tar ju inte länge förrän raseriet gör sig gällande över hur förfördelad jag känner mig - varför i helvete har jag blivit inspärrad? Jag har ju faktiskt inte gjort någonting. Ett rättssystem satt ur spel och i vilket oskyldiga drabbas utan pardon medan de verkligt ansvariga kommer undan - där har ni METALLICAs "...And Justice For All" kärnämne och dess torra produktion passar alldeles utmärkt då mitt inre verkar antändas likt fnöske över min belägenhet.


Dag tre inleds med stigande vansinne - det börjar verkligen bli jobbigt nu. Kuggarna i huvudet maler i verkligt vridna banor. Då kanske inte DECAPITATEDs "Organic Hallucinosis" är den bästa plattan att sätta på? I mitt känslotillstånd tycker jag att det är en alldeles utmärkt idé - vilket jag strax upptäcker att det inte var. Raseriet och de mörka tankarna måste ut - och då finns det bara en platta som kan komma i fråga.


Particles drar dag 4 igång den enmansmoshpit som nu utspelar sig i cellen - precis som vid alla tillfällen jag lyssnat på "Shift" infinner sig ett upprymt lugn ungefär halvvägs igenom lyssningen. Vansinnet men inte ilskan drar sig undan och för att få ur mig den sista verkligt aggressiva känslan drar jag en lättnadens suck eftersom jag kommit ihåg att ta med mig plattan som gör detta så effektivt.

Ilskan rinner ur mig i höjd med att jag lyssnat på This Love spår 5 på "Vulgar Display Of Power" - resten av skivan är en ren njutning, dels för att musiken är så bra, men också för att jag känner att jag är mig själv igen i lagom tid till att vakterna öppnar dörren ut till det vansinne jag trots att är van vid att hantera. /Martin


P.S. Tack Jonte för ditt uppslag, det var så bra att jag beslöt mig för att använda mig av det själv. Men äras den som äras bör :-) D. S.

2 kommentarer:

JonteRoyal sa...

Snygg story, framför allt schysst hur du kopplade ihop det med text-temat på "...And Justice For All"!

Metallbibliotekarien sa...

Tack! Ja, jag var ganska nöjd med den kopplingen själv haha!

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 13: Hetast just nu enligt Martin

 Gott folk!  Idag är det långfredag. En dag som, om du är kristen, ska tillbringas i dyster kontemplation över att Jesus spikades upp på kor...

Populära inlägg