onsdag, juni 23, 2010

Nytt på Biblioteket

Har i vanlig ordning shoppat loss lite till biblioteket - några plattor hör ju inte till det jag vanligtvis brukar lyssna på, men det är ju en av de fina grejerna med bibliotek att man kan lämna inköpsförslag som oftast bejakas. Två av plattorna nedan är sådana nämligen. Ni som har lämnat förslag men inte ser dom nedan - fler inköp ligger i pipelinen och jag väntar bara på leverans från den lokala skivhandeln. Ett förslag, från Blashyrk, "Apotheosis" av UNDER THAT SPELL har jag dessvärre misslyckats med att hitta någonstans alls, vilket jag är lite sned på då bandets musik tilltalar mig en hel del.

"Pandemonium" från PRETTY MAIDS är en riktig skön platta om man gillar melodisk metal. För en riktigt initierad recension av plattan rekommenderar jag att man ger sig över till Metal Covenant och läser kollega Anders "Mozzy" Månssons text om plattan.






"Path Of Fire" av AEON har jag höjt till skyarna för sin synnerligen brutala death metal. Som ni förstår har jag inte ändrat åsikt om plattan som är en ren uppvisning i hur man spelar metal med en furiös inställning och bländande teknik.








"Frozen Tears Of Angels" av RHAPSODY OF FIRE är en skiva jag köpte in för att jag litar mycket på Mats Manhammars omdöme vad gäller musik. Om man vill läsa vad han tyckte om plattan kollar man här.







Tyska DEW-SCENTED är ett av banden i neo-thrash vågen som sveper igenom metalvärlden, som faktiskt har något att bjuda på. "Invocation" är fylld till brädden av kvalitetsthrash. På tal om thrashvågen finns det en lång och trevlig artikel om denna här.





Jag har ingen relation till Tom Gabriel Warriors musik som han kavlat ut i band som HELLHAMMER och CELTIC FROST. Det har däremot kollega Shadows som har skrivit en hel del om det band som den gode Tom nu skänker sin skaparkraft - TRIPTYKON. Tungt så det förslår och nedstämt som attan är det dock.





Melodisk döds med en riktigt melankolisk biklang från INSOMNIUM i form av "Across The Dark" samt "Above The Weeping World". Det låter riktigt bra om det här bandet.







Kommentar överflödig eller hur? "Lawless Darkness" från WATAIN är en platta av den kalibern som gör att den borde finnas på samtliga bibliotek i landet.

Plattorna kommer finnas nere på avdelningen någon gång under eftermiddagen - förutom INSOMNIUMs plattor, då dessa är reserverade.

1 kommentar:

MetalMats sa...

Tack för de vänliga orden! Jag fortsätter att imponeras över bredden på bibliotekets hårdrocksutbud. Dock saknar jag fortfarande en skiva med Blind Guardian. För framtida inköp rekommenderas liveskivan "Live" som även tjänstgör som bandets best of.

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 13: Hetast just nu enligt Martin

 Gott folk!  Idag är det långfredag. En dag som, om du är kristen, ska tillbringas i dyster kontemplation över att Jesus spikades upp på kor...

Populära inlägg