fredag, juni 04, 2010

Fredagslistan

Fredagslistan denna vecka har 3 band i fokus - de fornstora hjältarna i QUEENSRYCHE, DECAPITATED och THE DUSKFALL.

QUEENSRYCHEs produktion har ju gått lite upp och ner (mest ner de senaste åren om du frågar mig) men ingen kan ta bort storheten från plattor som "Operation: Mindcrime" och "Empire" om du frågar mig. Just "Empire" har ju några riktiga höjdarlåtar som verkligen har gått på repeat denna vecka.

Polska überdödsarna som numera har återuppstått från de döda efter det att bandet efter trummisen Viteks och sångaren Covans död i och efter en bussolycka i Vitryssland. Det här bandet är ren kvalitet - från debuten med "Winds Of Creation" då ett mycket ungt manskap visade att bandet skulle bli en kraft att räkna med har DECAPITATED hållt en svinhög standard på sin utgivning. Vill man ha bevis på hur bra Vitek var bakom trummorna - lyssna då på Spheres Of Madness från "Nihility", eller Post Organic från "Organic Hallucinosis" och jag hoppas på att du blir lika impad av den killens chops som jag fortfarande är.

THE DUSKFALL är inte längre aktiva. Det är lite synd då bandets musik är riktigt bra och trevlig. Den känns liksom trygg på ett bra sätt, men så har jag också en ganska stor bultande svaghetsnerv för melodier och när jag får den kittlad av musik som på "Frailty" och "Source" då myser jag.

Fredagslistan vecka 22

Sen vill jag tipsa om att blogg/skribentkollega Kim har 3-års jubileum av sin blogg. Hon har börjat med ett synnerligen ambitiöst projekt då hon sammanfattar vilka 10 plattor/band som i hennes öron varit bäst under dessa tre år. Personligt och med rikligt med länkar ser jag fram emot resterande 9 placeringar.

Ha en riktigt skön helg, en helg som hemmavid tillbringas delvis med WHITECHAPELs kommande dödsmonster "A New Era Of Corruption" och några goda öl.

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg