fredag, februari 28, 2020

Fredagslistan 2020, vecka 9: Blood Spore

God afton.

Idag ska vi ta en närmare titt på en EP som gått mig förbi under det gångna året, nämligen BLOOD SPOREs utmärkta "Fungal Warfare Upon All Life". Femte april 2019 såg detta alster dagens ljus på svenska Blood Harvest Records, ett för övrigt föredömligt skivbolag för allehanda bra metal.  EPn går in i kategorin dödsmetall, består av tre spår och handlar om svamp, blod och blodiga svampsporer. Klockrent!


Ljudmässigt har vi att göra med doomiga riff, lite göttig tremolo och trummor som går i mellantakt. Lägg till det en sånginsats med en härligt rutten klang, lite melodiösa hookar och en hyfsat tillbakahållen produktion så har vi fått oss en veritabel pärla till platta. Det som ger en extra guldkant tycker jag är tematiken. Jag finner det rätt imponerande att lyckas göra svampar till något angeläget och majestätiskt, exempelvis som i den här textraden:

"They cannot take shape
Without human blood
Undecayed power of the masters of this world
Revealed to be fathomless, central, supreme
Creation of the keys to the gates of yog sothoth
Terrifying tentacles will purify the realm"


Fem av fem kantareller från mig. Med detta önskar jag er en fenomenal fortsatt fredag.

/Susanne

Fredagslistan 2020, vecka 9: Blood Spore

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg