fredag, juni 15, 2018

Fredagslistan 2018, vecka 24: Suffocation!

Gott folk!

Jag fortsätter att tokpeppa inför Copenhell som är nästa vecka, med att köra en lista med SUFFOCATION som enda band. Det här legendariska bandet från Long Island, New York, har ständigt visat inte bara var skåpet ska stå - de har byggt det av stringent brutal dödsmetall från dag 1. Tidigare i år annonserade bandets sångare Frank Mullen - som inte turnerat med bandet konstant - att han kommer att pensionera sig från SUFFOCATION efter en sista turné. Och jag hoppas innerligen att det faktiskt är Frank som vi får se nästa lördag. Jag är inte människa att faktiskt kunna bekräfta att det exempelvis var Frank som lirade med bandet på Sweden Rock i helgen. Inget ont om de sångare som bandet begagnat sig av - Ricky Myers bland andra - men Frank Mullens growl tillhör de bästa inom branschen, och jag hade hemskt gärna velat se bandet med honom på sång.

I vilket fall, veckans fredagslista är densamma som bandet körde på Sweden Rock, och den är majestätiskt bra! Majoriteten av låtarna kommer från bandets tidiga katalog med "Effigy Of The Forgotten", "Pierced From Within", "Despise The Sun" i spetsen. "Pierced From Within" från 1995 tillhör bland de bästa skivorna som kommit ur dödsmetallscenen.

Alldeles oavsett hur det blir med Frank - SUFFOCATION lär bjuda upp till ett mäktigt ställ.

/Martin

1 kommentar:

Fredrik Andersson sa...

Suffo- fucking- cation! Tillsammans med Cannibal Corpse är de mina favoriter inom dödsmetal. Jag såg spelningen på SRF och då var det inte Frank som sjöng. Bandet lyckas leverera även utan honom men man kan inte undgå att Frank Mullen är Frank Mullen. Deras set på SRF blev dock en pungspark utan dess like.

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 11: Herr B vill se Skindred live!

  Pga en skidolycka vilket involverade flera vassa föremål, ett antal vithajar och en eller annan dödlig kamp mot beväpnade köksredskap blir...

Populära inlägg