onsdag, april 27, 2011

Black Sabbath på film

Jag är kvar i Sabbatheuforin som startade innan påsk, och för bara några dagar sedan upptäckte jag att den tämligen knapphändiga videogramhistoriken med originalbandet faktiskt utökats en smula. Konsertmässigt äro vi enkom bevandrade i Sabbaths historia medelst följande:

*Bryssel, oktober 1970 (oftast känd som Paris vilket är FEL!)
*Ett par låtar från California Jam 1974 i hiskelig kvalitet
*25 minuter från Santa Monica 1975 (Don Kirschner´s Rock Concert)
*London, juni 1978 (köpfilm, kraftigt nedklippt)

That is all. Utöver några tv-framträdanden, några nyhetsklipp med livebilder i och en handfull 8mm-filmer så har vi inte mer av just originalSabbath. Det är naturligtvis djupt beklämmande och orättvist med tanke på vilka oerhörda mängder skit det finns tillgängligt med andra band.

In any case, det finns en fin klubb på youtube för bevarandet av minnet av California Jam 1974 (den 6/4, någon som vet vad som mer hände den dagen?). Sagda klubb har nu vaskat fram inte mindre än 4 kompletta spår från Black Sabbaths konsert i tillnärmelsevis ypperlig kvalitet, det var med stort nöje jag satte på mig lurarna häromdagen och sjönk in i denna knappa halvtimme av 70-talets finaste popmusik.

Nedanstående klipp är första låten på giget. Klicka er vidare och avnjut resten efter att ni lyssnat klart. Och försök föreställa er att stå där, inför runt 400.000 människor, och rocka loss lite på eftermiddagen. Deep Purple avslutade kvällen, och jag hade sålt varenda släkting i universum för att kunna ha varit där.



/Alex

1 kommentar:

mmajja sa...

Min favvo där är helt klart Children of the grave, Ozzy är galen, ung, snygg och troligtvis hög som ett hus. Ge mig en tidsmaskin!! Det här är äkta musikhistoria, plågar vänner på fejjan med att lägga ut den här videon ca en gång i månaden, för den är tokbra!

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 15: Coffin of the Storms

För de som fortfarande ägnar den norska scenen någon uppmärksamhet inträffade nyligen en av årets större händelser: COFFIN STORMS släppte si...

Populära inlägg