fredag, januari 28, 2022

Fredagslistan 2022, vecka 4: Flesh galore!

 Gott folk!

Det blir en, ursäkta, köttig lista denna vecka. Undrar ni över anledningen så är veckans lista helt sprunget ur faktumet att Matte Modin befinner sig i Lawrence Mackrorys studio och lägger trummor till DEFLESHEDs kommande album. Det blev jag så satans till mig över att det vore totalt orimligt att inte gå på den känslan och hamra in temat i veckans lista. 


Denna trio har en lång vilopaus bakom sig. I första omgången så verkande bandet mellan 1991 och 2005 och hann med att ge ut 5 fullängdare. Men sedan dess har bandet varit ickeexisterande. Trummisen Matte Modin känner ni förmodligen igen från en miljard band, sångaren/gitarristen Hell Y. Hansen (ja, jag fnissar varje gång jag läser namnet) och basisten/sångaren Gustaf Jorde har också hållit igång i en mängd band. Detta är helt okomplicerad döds, men med medlemmarnas stamträd så blir det ändå bättre än det mesta. 

DECOMPOSED FLESH OF HUMANITY från Lima i Peru lirar, och det kommer säkert inte som en överraskning med den loggan, brutal dödsmetall. Avskyr ni pingande virveltrumma och pigsquealsång då kommer ni hata detta med stort hat. För oss andra är det bara att spänna på oss haklappen och lapa i sig den köttigt grisiga anrättningen som det bjuckas på här. 

Bryter av helt med en av 2020 års bästa låtar - Flesh And Blood från italienarna i DGM. Den här låten innehåller nästan allt jag gillar med power metal - fläskiga melodier, högt svävande sång och ett biffigt patos i leveransen. Svårt att misslyckas då om ni frågar mig. 

Det mesta som Tompa Lindberg är med i är bra. Det är en sentens som jag tror att de flesta av oss kan skriva under på. Jag hade det stora nöjet att se honom med Lock Up i Malmö 2012, och det var såklart svinbra. Anvil Of Flesh återfinns på "Necropolis Transparent" som kom 2011 och är en oerhört bra platta. 

COLDWORKER fick lite för lite credd under sin karriär. Jag tror att de flesta, och jag är sannerligen inget undantag, hade hoppats på att det skulle vara mer som NASUM med tanke på att Anders bildade bandet. Men COLDWORKERs diskografi är riktigt nöjsam att återvända till. Från sista plattan "The Doomsayer's Call" hämtar jag Flesh World och önskar trevlig helg. 

/Martin

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg