fredag, maj 25, 2012

Fredagslistan WTF BBQ!

Ny fredag, ny lista likaså. En otematisk lista den här gången, även om förra veckans vredestema sköttes med bravur av kollegan. Själv var jag ju mer än vanligt frånvarande som ni märkte. Nåväl, vi smyger igång fredagslistan vecka 21 med en gammal bekant: ILLDISPOSED från grannlandet i syd. Det här har länge varit en kunskapslucka för min del men efter lite genomlyssningar visar det sig att bandet ifråga är riktigt sympatiskt. Tidiga skivor mestadels i och för sig.

Sen blev jag sugen på lite VITA IMANA-rytmer (alltså trummorna!) och så en ny bekantskap: THE AMENTA. För den som undrar härstammar namnet från Egypten och betyder underjorden. Bara en sån sak! Vi går vidare med två lite mer tekniskt brutala akter: Japanska DESECRAVITY som jag inte hade hört tills för några dagar sedan samt ACHEODE som bitvis knasar till det med takterna. Ett mangeldödsparti utan krusiduller sedan tar vid med DAWN OF DISEASE och MARTRIDEN och så landar vi i THE RED SHOREs finlir innan det är dags för veckans dos black metal. Huruvida BALFOR och BLAZE OF PERDITION dyrkar Satan eller ej ska jag låta vara osagt men mörkt och gulligt blir det i alla fall. Sistnämnda band tycker jag påminner en smula om svenska hjältarna WATAIN men utan att för den delen bli ooriginella. I am thy plague kan man gott fira in sommaren med (eller rötmånaden för den delen).

Så över till Martins del, även kallad del två. Whiskey & Ritalin är dels en kombination av preparat jag inte har testat och dels en låttitel visar det sig. Bandet som framför denna har det Tolkien-klingande namnet FAIR TO MIDLAND. Sedan kommer det tyngre artilleriet in i form av OCEANO (uj uj uj!), MISERATION (hurra!) och WOE OF TYRANTS (high five!). Tre riktigt trevliga akter om ni frågar mig. Så till det mer tekniska med FALLUJAH (detta briljanta bandnamn som låter lite som ett tillrop man skulle kunna utbrista i vid något lämpligt tillfälle när något alldeles speciellt har hänt) och SECTU (som ju låter lite som, ja ni vet vad. En sekt.). Fina band även detta.

Så vänder sig även Martin slutligen mot det eviga mörkret och bereder en plats åt MARDUK och Phosphorous Redeemer. MARDUKs nya skiva är jag för övrigt gruvligt nyfiken på. Har nämligen hört från tämligen pålitliga källor att den ska vara något utöver det alldeles vanliga. Nå, listan fortsätter med lite mer svenskt: HYPOCRISY, DESULTORY och slutligen ARISE. Gudars vad bra! Och därmed är listan fulländad och vi kan glatt rulla ut röda mattan, göra vågen och ta helg.

Fredagslistan vecka 21

/Susanne

Inga kommentarer:

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 12: KRSNA-core

 År 1965 hoppade en gammal gubbe vid namn Prabhupada på båten i östra Indien och klev av densamma i New York. Där bodde han en sväng i en pa...

Populära inlägg