onsdag, september 27, 2006

Massiv biografi om Metallica

Förra veckan befann jag mig en dag på Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg. Bland det första mina ögon landade på (förutom alla Gudrun Sjödén stylade bibliotekarier och sterotypt svartklädda förläggare) var Joel McIvers bok Justice for all: The Truth About Metallica. McIver är en idog skribent i bland annat Metal Hammer och han har, upptäckte jag, spottat ur sig en hel del böcker också.

Boken följer Metallicas karriär kronologiskt, men emellanåt dyker det upp sk. "The truth about..." kapitel - som återanknyter till det föregående kapitlet. Att McIver är ett fan märks direkt - framför allt när han pratar om de fyra första albumen, och i synnerhet album nummer två och tre Ride the Lightning och Master of Puppets. Efter dessa fyra plattor blir McIvers omdömen om Metallicas inspelade alster alltmer negativa. Att McIver har gjort sin hemläxa vad gäller albumen märks, men det som är roligast är alla fakta man får reda på om till exempel varför Slayers Dave Lombardo och Slipknots Joey Jordison spelade istället för Ulrich på Download-festivalen i England.

Gillar man Metallica - och att läsa - kan jag rekommendera denna biografi. Gillar man inte Metallica...ja ni fattar vad?

3 kommentarer:

Magnus Tannergren sa...

Läste den för två somrar sedan och gillade den. Den var helt ok förutom just författarens små utredningar som "Är 'Master Of Puppets' världens bästa hårdrocksplatta" och så vidare. Visst, en subjektiv passus om skivor och musik kan man väl ha men i sammanhanget blir det konstigt.

Gillar du den här så kommer du förövrigt att älska fotoboken av Ross Halfin som kort och gott heter "Metallica". med 300 smaskiga sidor Metallica-porr från guldåren på 80-talet, den "svarta turnen" och fram till "Load/re-load".

Anonym sa...

Praktiserar på ett gymnasiebibliotek och vid ett bokmöte föreslog jag att de skulle köpa in denna... och nu är den är beställd!
Jag behövde knappt argumentera för min sak, annat än att säga att eleverna som slänger sig över Sweden Rock magazine så fort det kommer ett nytt nummer, förmodligen kommer gilla Metallica-boken.

Metallbibliotekarien sa...

Trevligt att man kan påverka medieplaneringen :) hoppas verkligen att ni har Close-up Magazine förutom SRM - annars kan jag rekommendera den!

Featured Post

Fredagslistan 2024, vecka 16: Dalarna darkness descends

När jag tänker på idén om landet Sverige och kanske framförallt någon mytologisk bild är det inte sällan Dalarna dyker upp i mitt huvud. Det...

Populära inlägg